“Geld uitgeven, wij Nederlanders zijn er maar druk mee. De boodschappen, een dagje uit, lekker eten, een kilometertje te hard of vergeten uit te checken. Ja, we weten allemaal waar ons geld elke maand vandaan komt maar waar het blijft…. Joost mag het weten. Daarom heeft ING een app om ons te helpen met sparen.” Deze reclame hoorde ik deze week voorbijkomen. De ING wil ons helpen om iedere maand geld over te houden. Wie wilt dat nou niet? We willen toch allemaal een grote spaarrekening hebben? Een grote spaarrekening geeft ons zekerheid en het maakt ons onafhankelijk. Maar wat we niet doorhebben is dat we zo vervallen in een gehoorzaamheid aan geld. Geld word dan eigenlijk onze afgod.

Ons geld of Gods geld?

Wanneer God de mens schept dan vertrouwd Hij de aarde aan hen toe. De mens krijgt de opdracht om over de aarde te heersen en haar te onderhouden. We hebben de aarde eigenlijk in beheer gekregen, maar het is nog steeds het eigendom van God. Daarom moeten we met de aarde omgaan zoals God dat wil. Dit geldt niet alleen voor de aarde als land of natuur maar dit geldt ook voor onze geld en tijdbesteding. Bij het horen hiervan haak je misschien af. Geld het eigendom van God? Ik heb hier toch zelf hard voor gewerkt? Als je dit leest ben je misschien wel net zo teleurgesteld als die rijke jongeman uit Mattheüs 19. Deze jongeman kwam naar Jezus toe met de vraag wat hij moet doen om in de hemel te komen. Na een korte woordwisseling zegt Jezus dat de jongeman alles moet verkopen en het aan de armen moet geven.

Alles geef ik U

Als je identiteit en je zekerheid bij God liggen, dat kan geld je niet beheersen via verlangens en zorgen. Het is het een of het is het ander. Of je dient God of er dreigt slavernij aan de mammon. Zo scherp ligt het! Als we door Jezus gered zijn dan gaan we anders leven. Dan behoren wij Hem helemaal toe, inclusief ons bezit. Alles is van Hem. Dan is het bezit dat we hebben, een middel om God en de naast mee te dienen.

We besteden ons geld zoals Hij graag zou willen zien.

Ik wil dit duidelijk maken aan de hand van een voorbeeld. Stel: je krijgt een grote erfenis van een oom van wie je veel hebt gehouden. Je kunt dat geld op verschillende manieren besteden, maar bij het maken van een keuze vraag je jezelf af wat je oom fijn zou hebben gevonden. Je wilt graag dat hij, als hij het gezien zou hebben, glimlachend en goedkeurend geknikt zou hebben. Als je dat doet met het geld van een overleden oom, zou je dat dan niet nog veel meer doen met het geld van je levende Redder? Ons geld is nu Zijn geld. We besteden ons geld zoals Hij graag zou willen zien.

Beheerders

In het verhaal van de rijke jongeman gaat het er niet om dat rijkdom zonde is, nee het gaat erom dat wij Jezus gaan volgen! De jongeman loopt treurig weg bij Jezus. Zijn bezittingen belemmerde het volgen van Jezus. Als wij de Heere Jezus gaan volgen dan leert de Heilige Geest ons een nieuwe manier van leven. Hij leert ons dat wij rentmeester zijn en alles eigendom is van God. Wij zijn niet meer of minder dan beheerders. Van het geld waarover we beschikken, mogen we dat deel gebruiken wat we nodig hebben om te leven. Een goede richtlijn hierbij is sober leven, een luxe leven hoort niet bij een christen. Daarom wil ik afsluiten met  1 Timotheüs 6:17-19.

Beveel de rijken in deze tegenwoordige wereld dat zij niet hoogmoedig zijn, en hun hoop niet gevestigd houden op de onzekerheid van de rijkdom, maar op de levende God, Die ons alle dingen in rijke mate verschaft om ervan te genieten; ook om goed te doen, rijk te zijn in goede werken, vrijgevig te zijn en bereid om samen te delen. Zo verzamelen zij voor zichzelf een schat: een goed fundament voor de toekomst, opdat zij het eeuwige leven verkrijgen.

Pieter-Jan van Halum

Pieter-Jan van Halum

Een enthousiaste kerkelijk werker, die zich met veel passie en bevlogenheid inzet voor de kerk. Hij ziet het als uitdaging om de rijkdom van de christelijke traditie opnieuw te ontdekken in de huidige context. Hij hoopt medechristenen en religieuze zoekers te mogen bijstaan en te inspireren in een zoektocht naar geestelijke groei.
Pieter-Jan van Halum

Latest posts by Pieter-Jan van Halum (see all)