Wanneer voel jij je vrij? Bij vrijheid denken wij al gauw aan ergens een alleenstaand huis met een grote tuin eromheen. Aan grenzeloos reizen of je niets aantrekken van wat anderen vinden van jou. Vrijheid is kunnen doen en laten wat je wilt. Tenminste… dan voélen we ons in ieder geval vrij. Toch ligt echte vrijheid nou net even iets anders.

De Bijbel spreekt regelmatig over vrijheid. Vooral over hoe het geloof in Jezus je een leven geeft al vrij mens. Paulus zegt: ‘’Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn…‘’ (Gal. 5:13-14) en Jezus zegt nog duidelijker: ‘’… wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn.’’ (Joh. 8:36). Duidelijke taal. Kom tot geloof, volg Jezus en de leer van de Bijbel en je zult als christen vrij zijn. En dat is niet onjuist, al gaat het soms mis bij onze interpretatie van wat die vrijheid is. Want Paulus vervolgt zijn uitspraak in Galaten met ‘’ Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen…’’. De vrijheid die we in de Bijbel tegenkomen, wil juist dat jij jezelf wegcijfert. Terwijl wij westerlingen eerder denken aan ongehinderd onze eigen verlangens nastreven.

Paulus in gevangenschap

Handelingen 16 vertelt het verhaal hoe Paulus in de gevangenis komt door het uitdrijven van een boze geest. Paulus daad viel in verkeerde aarde en werd bestraft met het ontnemen van de vrijheid van Paulus: de hoofdreden waarom gevangenissen bestaan. Toch laat Paulus zich niet hinderen door de muren om hem heen. Rond middernacht begint hij (samen met Silas) te bidden en lofliederen te zingen. Ze leken niet heel erg geschrokken door waar ze waren, maar bleven God prijzen en dienen.

Als vervolgens een aardbeving de gevangenis op zijn grondvesten doet schudden gaan alle deuren open. De wijde wereld wacht! Maar Paulus denkt niet eens aan zijn eigen ontsnapping. De gevangenbewaarder ging er al vanuit dat alle gevangen waren gevlogen. En gelijk heeft hij om dat aan te nemen, waarom zou ook maar iemand blijven zitten? Terwijl de gevangenbewaarder zijn eigen leven wil nemen omdat hij had gefaald, roept Paulus hem toe. ‘’Wij zijn nog allemaal hier!’’. En doordat ze zijn blijven zitten voorkomt Paulus niet alleen de suïcide van de gevangenbewaarder, maar bracht de man zelfs tot geloof in God.

Echte vrijheid is het kunnen accepteren van je grenzen.

Geestelijke vrijheid

Paulus laat in het bovenstaande verhaal zien dat hij zich absoluut niet laat hinderen door gevangenismuren. Hij gaat onverstoord door met zijn missie en brengt daarmee zelfs een gevangenisbewaarder tot geloof. Paulus geeft niet veel om zijn fysieke bewegingsvrijheid, maar laat zich vooral geestelijk niet gevangen zetten. Echte vrijheid is het kunnen accepteren van je grenzen.

Deze geestelijke vrijheid is waar de Bijbel het ook vaak over heeft. ‘’…telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid.’’ (2 Kor. 3:15-17). Ons geloof zet ons vrij. Vrij van banden van de zonde en de dood door Jezus Christus. Vrij van schuld, egoïsme en bezorgdheid. Wij vrij om elkaar te dienen. Vrij om lief te hebben. Vrij om de vrucht van de Heilige Geest te laten ontkiemen in ons, ongeacht de omstandigheden.

‘’Ze zeiden: ‘Wij zijn nakomelingen van Abraham en we zijn nooit iemands slaaf geweest – hoe kunt u dan zeggen dat wij bevrijd zullen worden?’ Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: iedereen die zondigt is een slaaf van de zonde. Nu blijft een slaaf niet voor eeuwig in huis, maar de Zoon blijft wel voor eeuwig. Dus wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn.’’ (Johannes 32-26)

Frank van Wijhe
Volg Frank

Frank van Wijhe

Initiatiefnemer van Ik ben Christen.nl. Houd van een goede cappuccino en een appeltaart. Heeft een diploma in journalistiek, maar weet niet wat hij daarmee moet. Onderneemt in video & advertising.
Frank van Wijhe
Volg Frank

Latest posts by Frank van Wijhe (see all)